Jak usunąć głębokie rysy na lakierze samochodowym?

Gdy jesteś esteta i bardzo nieustannie pieścisz oraz po prostu troszczysz się o swój pojazd, to musimy Cię zasmucić, gdyż prawdopodobieństwo, że unikniesz ustrzeżesz auto przed zarysowaniami, jest bardzo małe. Samochód jest narzędziem do podróżowania z punktu A do punktu B, a co za tym idzie, w większości bardzo je użytkujemy. Niesprzyjająca pogoda lub nawet niewłaściwe używanie myjki ciśnieniowej może spowodować rysy na lakierze. Mechaniczne uszkodzenia lakieru samochodowego, takie jak porysowanie gdy parkujemy, mogą się przytrafić nawet wybitnym kierowcom. Niestety, moment nieuwagi, która najprawdopodobniej będzie nas dużo kosztować. Skoro już wiemy, że rys nie da się uniknąć, to w takim razie jak się ich pozbyć?

Jak polerować auto?

Przed rozpoczęciem polerowania i ukrywania śladów zbrodni ze swojego auta, musisz rozpoznać, czy rysa jest płytka. Najczęściej widoczne są ubytki na na czarnych, granatowych, ciemno zielonych autach, lecz nawet to nie jest znaczącym ułatwieniem w ocenie głębokich rys. W większości przypadków pozbywanie się uszkodzeń lakieru dotyczy tych delikatnych, ponieważ o głębokich uszkodzeniach lakieru mówi się, podczas gdy zostają przecięte warstwy lakieru i dochodzi do uszkodzenia podkładu. Mimo że auto składa się z kilku warstw lakieru wciąż może się to wydawać skomplikowane, ponieważ wszystkie te warstwy posiadają łącznie zaledwie pare milimetrów grubości.

Usuwanie rys to nic innego jak każdemu dobrze znane polerowanie powierzchni. Tą czynność można wykonać na własną rękę lub zlecić wykonanie usługi polerowania lakieru w profesjonalnym warsztacie lakierniczym. Większość preparatów będących do dyspozycji niestety tylko maskuje rysę, więc jeśli, rysa rzuca się w oczy, warto doświadczyć korzyści z pomocy eksperta. Jeśli nie chcesz zlecić polerowania, to przynajmniej umów się na konsultację celem obejrzenia samochodu oraz wybrania odpowiednich preparatów do usuwania rys.

Jak usunąć rysy samodzielnie?

Znane środki, które możesz kupić w hipermarkecie to zazwyczaj często kupowany pisak do rys, korektor do lakieru, pasta oraz wosk koloryzujący. Zazwyczaj są to tzw. środki doraźne i chwilowe, gdyż po paru myciach samochodu zanika pierwotny efekt.

Zanim zdecydujesz się na aplikację nowo kupionych lakierniczych ratowników, pamiętaj, że powierzchnia auta musi być całkowicie oczyszczona i odtłuszczona. W przeciwnym wypadku świeżo zaaplikowany preparat dosłownie zjedzie z lakieru.

Możesz także zdecydować się na trwalsze środki, które na dłużej ochronią Twój lakier. Są to m.in.:

Lakiery zaprawkowe – niedrogie oraz efektywne preparaty. Zarówno proces użycia, jak i samo pudełko jest podobne do malowania paznokci. Za pomocą małego pędzla aplikujemy lakier na rysę. Czynność powtarza się kilkukrotnie po wyschnięciu warstwy poprzedzającej.
Sztyfty z lakierami – lakier bezbarwny wypełnia ubytek lakieru, co umożliwia zamaskowanie. Na dodatek, lakier również zabezpiecza warstwę lakieru przed ewentualnym zardzewieniem.

Nie zapominaj! Jeśli rysa aż tak duża, że widoczny jest podkład, to odwiedzenie warsztatu lakierniczego jest obowiązkowe, ponieważ w takim wypadku jakikolwiek półśrodek nie pomoże karoserii w niezawodny i trwały sposób.

Na czym polega korekta lakieru w warsztacie?

Pozbywanie się rys, jak i głębszych oraz płytkich, to drobnostka dla każdego lakiernika. W szanującym się warsztacie głębokie rysy są usuwanie za pomocą „chemii” przeznaczonej dla profesjonalistów, co oznacza długotrwałe pozbycie się i zabezpieczenie uszkodzenia oraz zarysowania. Całkowity cykl korekty pomalowanego samochodu w warsztacie opiera się na usunięciu rys z lakieru. W pierwszej kolejności lakiernik koniecznie oczyszcza powierzchnię pracy, następnym krokiem jest polerowanie. Później następuje nakładanie szpachli (podkład), a na sam koniec dobiera się dokładny kolor farby oraz konkretne ochronienie powierzchni lakierowanej.

Innym patentem, z którym możesz się spotkać, jest likwidowanie głębokich rys za pomocą metody SRR, która zalewa „dziury” specjalnie opracowanym do tego celu płynem, a następnym krokiem jest polerowanie, które robi specjalna maszynka. Jest to nieco tańszy sposób, ale bardzo często używany z powodzeniem.

Ile kosztuje polerowania auta?

Najtrudniejsza kwestia we wszystkich naprawach przy samochodzie to pieniądze. Rzucające się głębokie rysy, których nie da się zamaskować pastą , nie bez powodu wymagają pomocy doświadczonych lakierników. Mocno zdezelowana warstwa lub warstwy lakieru wymagają konkretnej wiedzy oraz ręki, aby rezultat na samochodzie był satysfakcjonujący. Lakiernicy bardzo cenią sobie swoją pracę. Zastosowana metoda również ma wpływ na cenę.

Niestety, często bywa tak, że za lakierowanie auta możemy zapłacić kilka tysięcy złotych, jeśli uszkodzenie jest solidne i duże. W przypadku gdy jest do poprawek kilka nie aż tak źle wyglądających uszkodzeń, nastaw się na zapłatę kilkuset złotych w dużych miastach. Naturalnie, ta kwestia będzie wyglądała nieco inaczej, gdy oddasz swój samochód okolicznemu, specowi, który zrobi swoją pracę za tzw. flaszkę i 150 złotych taniej niż w warsztacie lakierniczym. Ważne jest także, aby zastanowić się, czy dana naprawa jest niezbędna, patrząc na cenę samochodu. Jeżeli korekta lakieru ma kosztować kilkaset złotych dla pojazdu o wartości niższej od 3 tysięcy złotych, to najzwyczajniej się to nie opłaca.

5/5 - (4 głosów)